Harmonogramowanie produkcji – czyli klucz do efektywności i jakości

Harmonogramowanie produkcji to proces kluczowy dla zapewnienia efektywnego wykorzystania zasobów, terminowości realizacji zamówień i utrzymania odpowiedniej jakości wyrobów. Synergia tego procesu jest ważna zarówno z punktu widzenia producenta swetrów, jak i odbiorcy. Aby prawidłowo harmonogramować produkcję, należy uwzględnić kilka etapów i zasad, które pomogą zoptymalizować proces produkcyjny.

Analiza popytu i mocy produkcyjnych zakładu

Zrozumienie własnego zapotrzebowania

Przeanalizuj prognozy popytu, zamówienia klientów oraz trendy rynkowe, by przewidzieć ilość produktów dziewiarskich, którą musisz wyprodukować z podziałem na miesiące/kwartały.

Moce produkcyjne

Porozmawiaj ze swoim producentem swetrów o jego możliwościach. Większość producentów ma piki sezonowe oraz miesiące z mniejszym obłożeniem. Kluczowe dla realizacji terminów jest zderzenie Twoich potencjalnych potrzeb z możliwościami produkcyjnymi w danych okresach oraz takie zaplanowanie pracy, aby była ona wykonana sprawnie. 

Planowanie asortymentu 

Po wstępnych ustaleniach należy wejść głębiej i oszacować jakiego typu asortyment będziesz potrzebował w danych okresach.
Weź pod uwagę:

  • design, 
  • grubość/uiglenie, 
  • skład przędzy, 
  • typ asortymentu

Przedstaw taki plan u swojego zakładu dziewiarskiego. Planując – wyjdź od końca – na kiedy potrzebujesz mieć dany produkt w sprzedaży i wspólnie ustalcie (licząc od tyłu):

  • oczekiwany termin odbioru
  • kiedy ostatecznie musisz złożyć zamówienie
  • do kiedy powinieneś zaakceptować prototyp
  • do kiedy powinieneś otrzymać prototyp
  • kiedy musisz przedstawić plik techniczny (projekt) i złożyć zamówienie prototypu

W ten sposób od końca policzysz, kiedy właściwie powinieneś rozpocząć pracę nad danym “wejściem” sezonowym. Zalecamy dołożyć o 1 miesiąca buforu/zapasu, co zapewni Tobie spokój i komfortową pracę bez stresu. 

Planowanie zapasów surowców

Zamówienie surowców

Ze względu na dużą różnorodność przędz najczęściej zamawia się je pod indywidualne zamówienie. W harmonogramie z punktu 2. powinien być ujęty również czas na dostawę przędzy do zakładu dziewiarskiego. Możliwe jednak, że korzystasz z ograniczonej ilości surowców w podstawowych kolorach. Możesz wtedy ustalić z producentem, czy mógłby trzymać na swoim magazynie określony zapas przędzy. Dzięki temu na pewno skrócisz czas poszczególnym produkcji.  

Standardowy harmonogram

W Piwi Femma uśrednione lead-time’y wyglądają następująco:

  • czas na wykonanie prototypu – 4 tygodnie
  • czas na omówienie prototypu wspólnie z klientem – 1 tydzień
  • czas na formalności, przygotowanie dokumentów do zamówienia – 1 tydzień
  • czas na produkcję – od 6 do 10 tygodni
  • Łącznie: 12-16 tygodni od powstania projektu, do dostawy gotowych produktów na Twój magazyn. 

Zlecenia stałe dla klientów, którzy potrzebują stałych odbiorów produkcji miesięcznie lub kwartalnie przygotowujemy indywidualne, dopasowane harmonogramy. Możemy ustawić część naszej produkcji pod Twoje zapotrzebowanie, dzięki czemu czas pomiędzy zamówieniem, a dostawą może być skrócony minimalnie do ok. 3 tygodni. 

Co jest potrzebne, aby tak bardzo skrócić czas realizacji?

  • stałe zlecenie na określoną ilość produktów
  • dzięki temu – zabezpieczymy odpowiednią ilość surowca na naszym magazynie
  • oraz przygotujemy odpowiednią dla Twoich miesięcznych potrzeb ilość zasobów produkcyjnych, żeby każde Twoje zamówienie zrealizować z ustaleniami. 

Monitorowanie realizacji produkcji

Produkcja dziewiarska składa się z wielu etapów takich jak:

  • zamówienie surowca
  • kontrola terminu dostawy surowca
  • uruchomienie zlecenia na dziewiarni
  • kontrola wydajności na dziewiarni
  • zakończenie etapu dziania
  • łączenie elementów (szycie)
  • uszlachetnianie dzianiny w procesie prania
  • metkowanie
  • kontrola jakości
  • pakowanie

Ze względu na złożoność procesu – kiedy jeden element układanki wypadnie/opóźni się – cały proces jest zagrożony. Żeby zminimalizować to ryzyko monitorujemy kluczowe etapy realizacji. Dzięki temu mamy możliwości poinformować klienta z dużym wyprzedzeniem, jeśli np. surowiec nie został nam dostarczony w terminie. Dzięki temu nasz klient z dużym wyprzedzeniem może zareagować i przygotować się na tą sytuację. Dodatkowo nasi klienci dostają monity dotyczące kluczowych etapów zamówienia. Ponieważ każdy kluczowy etap ma przypisany swój termin wykonania na druku zamówienia – nasi klienci mogą łatwo ocenić, czy zlecenie przebiega zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. 

Podsumowanie

Odpowiednie planowanie swoich kolekcji i harmonogramowanie współpraca  w taki sposób, aby otrzymywać dostawy w odpowiednich terminach to złożone zagadnienie. Niezbędne jest dobre zrozumienie na linii producent-odbiorca i wspólne zaplanowanie działań. Dzięki takiej współpracy z producentem dzianin swetrowych odbiorca może liczyć na otrzymanie wszelkich potrzebnych dostaw w oczekiwanych terminach, co ma wpływ na wysokość sprzedaży i finalną marżę. Znając harmonogram kluczowych etapów produkcji odbiorca może monitorować na bieżąco przebieg prac, bez zbyt dużego własnego zaangażowania w proces. 

Chcesz dowiedzieć się więcej o naszej współpracy?